Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

vraag & antwoord

Hoe kan ik mijn organisatie milieuvriendelijker maken?

Het verduurzamen van je organisatie is niet alleen goed voor het milieu, maar levert vaak ook kostenbesparing op en verbetert je reputatie. Of je nu een kleine startup hebt of een grote onderneming leidt, er zijn altijd stappen die je kunt zetten om je ecologische voetafdruk te verkleinen. In dit artikel vind je praktische strategieën en inzichten uit diverse boeken en bronnen om je organisatie milieuvriendelijker te maken.

Waarom je organisatie verduurzamen?

Voordat we ingaan op het 'hoe', is het belangrijk om het 'waarom' te begrijpen. >CO2-neutraal ondernemen, zo doe je dat! van Rob van der Rijt noemt vijf belangrijke redenen: kostenreductie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het aanpakken van het klimaatprobleem, voldoen aan wettelijke verplichtingen en aansluiten bij (inter)nationale afspraken over CO2-reductie. Deze motivaties kunnen helpen om draagvlak te creëren binnen je organisatie.

Rob van der Rijt
CO2-neutraal ondernemen, zo doe je dat!
Dit boek biedt een stapsgewijze aanpak om in vijf stappen naar een CO2-neutrale organisatie te werken. Van het berekenen van je CO2-voetafdruk tot het reduceren van energieverbruik en duurzaam opwekken van energie - het biedt concrete handvatten voor elke organisatie die serieus werk wil maken van verduurzaming.
Boek bekijken
€ 21,75
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Stap 1: Breng je huidige milieu-impact in kaart

De eerste stap naar een milieuvriendelijkere organisatie is het meten van je huidige impact. Zoals management-expert Peter Drucker ooit zei: 'What gets measured, gets managed.' Begin met het berekenen van je CO2-voetafdruk, zodat je weet waar je staat en waar de grootste verbetermogelijkheden liggen.

De weg naar duurzaam ondernemen - In 5 stappen naar positieve impact
Sara Vermeulen
In 'De weg naar duurzaam ondernemen' wordt benadrukt dat je eerst een duurzaamheidsteam moet samenstellen om alle informatie te verkennen en te bepalen wat duurzaamheid voor jullie organisatie inhoudt. Breng vervolgens je stakeholders in kaart en bepaal wie er invloed heeft en belang bij verduurzaming. Dit artikel biedt praktische handvatten voor deze cruciale eerste fase.

Stap 2: Reduceer je energieverbruik

Energiebesparing is vaak een van de meest effectieve manieren om je organisatie milieuvriendelijker te maken én kosten te besparen. Er zijn talloze mogelijkheden, van kleine aanpassingen tot grotere investeringen.

Jan Hoogstra: ‘Groenere IT leidt ook tot kostenbesparing’
Jan Hoogstra
Ook op IT-gebied kun je veel milieuwinst behalen. Verminder je afval door een beleid vast te stellen voor hergebruik, reparatie en recycling van IT-apparatuur. Maak medewerkers bewust van de milieu-impact van IT-gebruik en normaliseer beperkt gebruik van apparatuur, zoals geen telefoons en laptops meenemen naar vergaderingen tenzij noodzakelijk.
Jan Hoogstra Eric Consten
Green IT
Green IT biedt een compleet stappenplan voor het verduurzamen van je digitale infrastructuur. Het boek toont hoe je IT kunt gebruiken terwijl je let op de impact op de wereld om je heen, van gebruikersniveau tot de keuze voor datacenters en energieleveranciers.
Boek bekijken
€ 34,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Stap 3: Implementeer duurzame praktijken in je bedrijfsvoering

Na het verminderen van je energieverbruik is de volgende stap het integreren van duurzame praktijken in je dagelijkse bedrijfsvoering. Dit kan op verschillende niveaus gebeuren, van afvalmanagement tot groenere mobiliteit.

Klimaatwerkers Je leert hoe je kunt werken met het 4C Transformatiemodel en het VEERKRACHT-stappenplan om klimaatwerk in jouw organisatie te organiseren. Het boek 'Klimaatwerkers' deelt praktijkvoorbeelden van bedrijven die hun ecologische voetafdruk hebben verminderd of zelfs positieve impact realiseren.

Stap 4: Creëer draagvlak onder medewerkers

Een van de grootste uitdagingen bij het verduurzamen van je organisatie is het creëren van draagvlak onder medewerkers. Zonder hun betrokkenheid zullen veel initiatieven stranden.

Manon van Leeuwen: ‘Probeer mensen in hun hart te raken’
Manon van Leeuwen
Maak duurzame maatregelen aantrekkelijk en leuk. Geef bijvoorbeeld het team dat de energiemeter op de afdeling omlaag krijgt een mooi uitje. Maak van herbruikbare bekers bij het koffiezetapparaat een 'collectors item'. Daarmee creëer je positieve emoties rond duurzaamheid zodat medewerkers ernaar gaan verlangen.

SPOTLIGHT: Manon van Leeuwen

Manon van Leeuwen is expert in het enthousiasmeren van medewerkers voor duurzame verandering. In haar boek 'Green hearts, great business' introduceert ze het GHEART-model, een methode om 'groene harten te laten shinen' door mensen op emotioneel niveau te raken. Ze combineert wetenschappelijke inzichten uit gedragspsychologie met praktijkervaringen van tientallen duurzaamheidsprofessionals. Meer over Manon van Leeuwen
Manon van Leeuwen
Green hearts, great business
Dit boek biedt duurzaamheidsprofessionals praktische handvatten om collega's enthousiast te krijgen voor duurzame initiatieven. Het identificeert het profiel van duurzaamheidsstrijders en analyseert waarom mensen zo moeilijk in beweging komen voor toekomstige dreigingen.
Boek bekijken
€ 28,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Stap 5: Integreer duurzaamheid in je bedrijfsstrategie

Voor een blijvende impact moet duurzaamheid geen losstaand project zijn, maar een integraal onderdeel van je bedrijfsstrategie.

Jan Beyne Sara Vermeulen
De weg naar duurzaam ondernemen
De weg naar duurzaam ondernemen biedt een vijfstappenplan om positieve impact te creëren. Het boek helpt je begrijpen hoe je met de nodige dosis creativiteit en verandermanagement jouw organisatie effectief kunt meekrijgen in de transformatie naar een duurzame bedrijfsvoering.
Boek bekijken
€ 32,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De weg naar duurzaam ondernemen - ‘Een routekaart van een cruciaal gebied’
Marcella Bremer
Na alle input is het belangrijk om je ambitieniveau te bepalen. Eerst wil je medewerkers informeren en een duurzame mindset bevorderen, daarna duurzaamheid activeren in de organisatie, en uiteindelijk integreren in alle processen, producten en beslissingen. Bepaal indicatoren zodat je kunt meten in hoeverre je je ambities en doelen haalt.

Stap 6: Ontwikkel nieuwe, duurzame businessmodellen

Voor sommige organisaties betekent echt verduurzamen dat ze hun hele businessmodel moeten heroverwegen. Circulaire economie en nieuwe verdienmodellen kunnen kansen bieden.

Route Circulair: Wegwijs in de circulaire economie
Hans van der Klis
Organisaties staan in toenemende mate open voor de circulaire economie, maar hoe kunnen zij hun ambities handen en voeten geven? Route Circulair biedt een handleiding voor organisaties die ernst willen maken met het verkleinen van hun impact op het milieu, met een bedrijfskundige benadering en ervaringen uit de praktijk.

Stap 7: Ga verder dan 'netto nul' naar 'netto positief'

De meest vooruitstrevende organisaties streven niet alleen naar het verminderen van hun negatieve impact, maar willen een positieve bijdrage leveren aan het milieu en de maatschappij.

Netto Positief - ‘Zet aan tot actie’
Marcella Bremer
Draagt je organisatie positief bij aan de levens van mensen en het milieu? Voor veel organisaties is het antwoord nee, of niet helemaal. Neem verantwoordelijkheid voor je volledige impact - sterker nog: ga verder dan 'netto nul' (qua CO2-uitstoot) naar netto positief, betogen Paul Polman en Andrew Winston in hun boek 'Netto Positief'.
Paul Polman Andrew Winston
Net Positive
Netto positief laat zien hoe moedige bedrijven kunnen excelleren door meer te geven dan te nemen. Het boek bespreekt uitgebreid hoe bedrijven hun milieuvoetafdruk kunnen verminderen en regeneratieve praktijken kunnen implementeren, en toont aan hoe milieubescherming en -herstel bedrijfswaarde kan creëren.
Boek bekijken
€ 22,00
Verwachte levertijd ongeveer 11 werkdagen

Praktische tips om direct mee aan de slag te gaan

Naast de strategische aanpak hierboven, zijn hier enkele praktische tips waarmee je direct kunt beginnen:

  • Vervang traditionele verlichting door LED-verlichting
  • Implementeer een afvalscheidingssysteem
  • Verminder papierverbruik door digitalisering
  • Stimuleer duurzaam woon-werkverkeer
  • Kies voor groene energieleveranciers
  • Organiseer een 'Green Challenge' binnen je organisatie
  • Start een Green Team met enthousiaste medewerkers
  • Kies voor duurzame leveranciers en partners

SPOTLIGHT: Mark Siegenbeek van Heukelom & Marnix Kluiters

Deze auteurs benadrukken in 'Duurzame ambitie' het belang van persoonlijk duurzaam leiderschap. Ze laten zien hoe professionals, ongeacht hun positie, hun carrière kunnen inzetten om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Hun benadering van 'small wins' maakt duurzaamheid toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie. Meer over Mark Siegenbeek van Heukelom & Marnix Kluiters
Mark Siegenbeek van Heukelom Marnix Kluiters
Duurzame ambitie
Duurzame Ambitie is opgebouwd in drie delen: persoonlijk duurzaam leiderschap, duurzaam leiderschap op de werkvloer, en de ideale duurzame organisatie. Het biedt praktische handvatten voor professionals, leidinggevenden en topmanagers om duurzaamheid te integreren in hun werk.
Boek bekijken
€ 23,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Relevante artikelen over het verduurzamen van je organisatie

Hier volgen enkele artikelen die je kunnen helpen bij het verduurzamen van je organisatie:

CO2-neutraal ondernemen, zo doe je dat!
Rob van der Rijt
Gebruik de vijf stappen en alle bespaartips in dit boek om begeleid te worden naar een CO2-neutrale organisatie. Doe goed voor de aarde en zet het eigen bedrijf positief en toekomstbestendig op de kaart!
De Blauwe Revolutie - Verduurzaam je organisatie in 4 stappen
Siemen Cox
Met behulp van een invulschema en een video uitleg over hoe je de CARE-FUL methode kan gebruiken, loop je overzichtelijk door de stappen heen die nodig zijn om je organisatie aan te passen aan de noodzaak van duurzaamheid.
Duurzame ambitie - ‘Laat zien dat het anders kan’
Jan Hoogstra
Duurzame ambitie laat zien dat het zeker kan. Uit onderzoek blijkt dat 96 procent van de medewerkers positief staat tegenover het verbeteren van het klimaat. Als we deze medewerkers kunnen activeren kan er een groene golf ontstaan!

Conclusie: Duurzaamheid als reis, niet als bestemming

Het verduurzamen van je organisatie is geen eenmalige actie, maar een continu proces van verbetering. Begin klein, vier je successen, leer van tegenslagen en blijf je doelen aanscherpen. Zoals >Green hearts, great business benadrukt: duurzaam leven en werken hoeft niet over minder te gaan, maar kan juist een feest worden dat energie geeft.

Door de stappen in dit artikel te volgen, kun je een significante bijdrage leveren aan een groenere toekomst, terwijl je ook je organisatie toekomstbestendiger maakt. De combinatie van strategische veranderingen, praktische maatregelen en het creëren van draagvlak zorgt ervoor dat duurzaamheid verankerd wordt in het DNA van je organisatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden